Het G.E.L.U.K. van het Delen

Vorige week bespraken we hier de impulsen en intuïties die een rol spelen bij het liken, commenten en sharen van een post, video of andere uitlating via sociale media. Daarbij bleek het onderscheid tussen reageren en antwoorden een belangrijke rol te spelen. Want antwoorden zou duiden op een weloverwogen keuze die het grotere geluk bewust kan bevorderen. Deze week gaan we het daarom kort hebben over het actuele thema van Big Data en Privacy. Want door iets te liken geef je blijk van je instemming met iets, door een comment geef je jouw mening, en door iets te delen toon je je betrokkenheid. Al die likes, comments en shares worden verzameld, bovenop de andere gegevens die je online uitwisselt. Dat zijn de zogenaamde Big Data. Maar doordat gebleken is dat daar fraude en negatieve manipulatie mee kan worden gepleegd, is er nu een nieuwe privacywetgeving van kracht geworden die beter zou moeten reguleren hoe er met die Big Data wordt omgegaan.

Hieruit blijkt dat er een groot spanningsveld is tussen de haat en liefde voor sociale media platforms. In dat spanningsveld bevinden zich zowel voorstanders, gebruikers als tegenstanders. De voorstanders zien vooral de voordelen. De gewone gebruikers staan meestal niet zo stil bij wat zo’n platform precies allemaal doet achter de schermen. En de tegenstanders hebben vaak een afkeer van de commerciële activiteiten zoals advertenties, maar ook van de vaak ongefilterde manier van communiceren (lees: schelden, beschimpen, maar ook het ‘te koop lopen’ met al te persoonlijke wederwaardigheden). Vanuit het thema van GELUK kunnen we nu dit spanningsveld beter gaan begrijpen, zodat de discussies tussen de voor- en tegenstanders een duidelijkere richting krijgen. Jij en ik als gewone gebruikers kunnen ons dan beter voorstellen hoe we die platformen aan het grotere geluk kunnen laten bijdragen, zonder dat we ons verliezen in een oeverloze discussie over de voor- en nadelen. De haat en liefde van de voor- en tegenstanders ontstaat namelijk door de volgende punten:

  • Er verschijnen advertenties voor gewilde en ongewilde diensten en producten doordat algoritmes bepalen wat iemand zou willen zien.
  • Er verschijnen nieuwsitems en andere berichten, afhankelijk van wat je leuk hebt gevonden.
  • Het gebruik van zo’n platform is in eerste instantie gratis, maar het is niet gratuit, dus niet vrijblijvend, want je ‘betaalt’ met gegevens en die gegevens worden gebruikt om jouw ervaring van het platform vorm te geven.
  • Gratis blijkt dus niet altijd gratis te zijn, want het is niet kosteloos om zo’n platform online te houden, ook al zijn er velen die vinden dat alles maar gratis zou moeten zijn.

Om nu gelukkiger met deze punten om te gaan, zou je de volgende vragen voor jezelf kunnen beantwoorden:

  • Waarom zou je online iets leuk vinden, becommentariëren of delen? Is dat niet in de eerste plaats omdat je het gevoel hebt dat het je geluk op de een of andere manier zal bevorderen?
  • Waarom gebruik of koop je iets online? Is dat niet ook omdat het op de een of andere manier bijdraagt aan je geluk?
  • Waarom deel of schenk je iets, zowel online als offline? En deel je niet het allerliefste juist die dingen die zowel jouw als andermans geluk vergroten?

Het boek “Jouw Geheime G.E.L.U.K. Formule” helpt je om jouw geluk te vergroten en te delen. Delen in G.E.L.U.K. is namelijk fijn. Dus ook door het boek en deze blog te delen zou jij het geluk al kunnen bevorderen. Alvast bedankt daarvoor! Volgende week zullen we hier dan dieper ingaan op de verhouding geluk en dankbaarheid. Dus tot dan!

Met wijsgerige groet,

Maurits van Sambeek


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Het G.E.L.U.K. van het Delen

De IJdeltuit

De Naarling

De Viezerik

De Wantrouwer

De Zeurkous